Powered By Blogger

lördag 19 maj 2012

Vårig soppa

Igår gjorde jag soppa på grön sparris och den var så ljuvlig så jag delar med mig av receptet till er.

SPARRISSOPPA
6 port.

500 g grön sparris
5 st charlottenlökar
5 dl vispgrödde (alt. gräddmjölk)
5 dl kyckling eller grönsaksbuljong
1 dl vitt vin
salt 
peppar
färsk basilika

Gör så här:

Skala sparrisen och skär upp i 1 cm långa bitar. Koka upp lättsaltat vatten och koka sparrisbitarna i 3-4 minuter. Häll bort vattnet ( jag sparade 5 dl till buljongen ). Skala och hacka löken och fräs lätt i en stor kastrull. Häll över vinet och buljongen samt grädden och koka upp. Lägg i sparrisen i gräddsåsen. Låt koka i 10 minuter och kör sedan med mixer. Smaka av med salt och peppar och toppa med basilika.

Klart!



Jag drack ett glas iskall Chablis och åt ett gott bröd till. Det hela avslutades med färska jordgubbar.

Gott!

Ha en fin lördag!
 Här har det kommit lite värme och solen lyser!

Kramar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar