Powered By Blogger

måndag 26 mars 2012

Världens godaste spenatsoppa!

Gårdagen var inget kul. Alls! Så den stryker vi ur världshistorien. Och för att pigga upp dagen lite gjorde jag min älsklingssoppa. Spenat och potatissoppa toppad med mycket fetaost! Mmums!

Här kommer receptet för den som vill!

Till c:a 4-6 personer.

Allt  är i ungefärliga mängder och kan variera efter tycke och smak.

Olivolja
5-6 potatisar
En hel liten alt. halv stor purjolök
500g spenat (färsk ) Godast är lite större mörk spenat men oftast finns bara babyspenat och då tar jag två påsar.
En vitlöksklyfta 
C.a en liter vatten
2 buljong tärningar ( brukar ta en grönsak och en italiensk ört )
3 dl gräddmjölk (50/50)
Salt och nymald svart peppar
Nyriven muskotnöt.
Ett paket fetaost

Gör så här:

Dela potatisen i mindre bitar, hacka purjon och skölj spenaten.

Fräs i olivolja och pressa i vitlöken i slutet av fräset.
Häll i vattnet och buljongen och koka tills potatisen är lagom mjuk.
Ta av kastrullen från plattan och häll upp lite av soppan med potatisbitar. Mixa resten av soppan. Häll tillbaka den omixade soppan.
Häll i gräddmjölken och låt soppan koka upp igen.
Krydda med salt, peppar och riven muskot.

Servera med hackad fetaost och ett gott bröd!

Smaklig spis!

Ha en skön måndag!
Kramar!



11 kommentarer:

  1. Det ser ju jättesmarrigt ut!
    Idag är en ny dag.

    Massa kramar till dig!
    L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det :) Ja vilken tur :)) Ska försöka fånga denna med en moppetur, då behöver jg inte använda benet :) Massa kramar till dig med!

      Radera
  2. Jag älskar soppa! Denna måste jag ju testa, verkar ju hur god som helst :) Hoppas du får en bättre dag idag. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Den är jättegod! tack, lite bättre idag :) Kram

      Radera
  3. Denna verkar god, men är den smal?:) kör du också shapeup nu? Hur går det? Jättebra med gemensam pepp:) Jag köpte oljan hos min lokala frisör så du hittar dem nog hos frisörer som säljer lite bättre hårprodukter. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket god men inte så smal :) man kan iof välja att använda ligtprodukter. Jo jag shapeUpar men på mitt eget vis. Vilket gör att det går långsamt men det går nedåt :) Den största vinsten för mig är att jag fått bättre koll på mina matvanor och att jag rör mig mer. Nu ska jag förhoppningsvis sätta igång med gymmandet i slutet av veckan ( beror på benet ). så då blir det bättre fart :) Kram

      Radera
    2. Tack för tipset!! Måste jag kolla upp! Mitt frissiga hår behöver boostas. Kram igen!

      Radera
  4. Ser supergott ut. Spenat och poatitis är favoriter här. Kram

    SvaraRadera
  5. Mums! Låter smaskens! Måste testa snart=)

    SvaraRadera