Powered By Blogger

lördag 27 augusti 2011

God kycklingsgryta i förkylningstider




Här kommer ett smaskigt recept på en kycklinggryta med mycket vitlök, chilli och cashewnötter! Mums!

Letat som en galning i dag efter receptet men det har tydligen försvunnit i flytten. Men tack vare underbara Google hittade jag det :) Så här kommer det kopierat rakt av.

Gryta i förkylningstider

Höst innebär ofta en och annan förkylning. Då brukar jag göra en vitlöksdoftande kycklinggryta och kasta i extra mycket cashewnötter bara för att det är så gott.

Fakta

Vitlökskyckling med cashewnötter
För 4 personer

600 g kycklingkött
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 mild chili
1/2 purjolök
1 msk konc. kycklingfond
1 tsk curry
3–4 kvistar färsk timjan
2 dl vatten
2 dl grädde
2 dl rostade cashewnötter
majsstärkelse
smör och rapsolja
salt och peppar
Att äta till:
ris
blandad sallad
Tron kan förflytta berg och vitlök kan bota förkylningar. Sant eller inte, men på det här sättet är huskuren åtminstone väldigt god.
Gör så här:
1. Skala och hacka den gula löken. Strimla purjolök. Hacka chili och timjan. Skär till sist kycklingköttet i bitar och diska därefter redskapen noga.
2. Fräs gul lök, purjolök samt pressad vitlök med smör och olja i en rymlig kastrull. Vänd ner curry, chili och timjan. Späd med vatten och grädde. Lägg i kycklingbitarna och låt allt koka upp och sjuda i 6-7 minuter. Red med majsstärkelse löst i vatten och sjud grytan 4-5 minuter till.
3. Rör ner cashewnötter och smaka av med salt och peppar om det behövs. Serveras med ris och blandad grönsallad.

Publicerad 15 oktober 2009

Man kan ha detta som grund och hotta upp den så mycket man vill! 

Lördagar har blivit min balkongpysslardag så idag har jag fixat där! Bla har jag äntligen fått bort det gamla balkongbordet + stolar som stått inklämt i ett hörn i väntan på att en kompis till dottern ska komma och hämta dem. Nu är sommaren slut och ingen har hämtat  så de åkte ner i soprummet.

Ha det så gott!

Kramar!


7 kommentarer:

  1. Å vilket bra recepttips - det ska jag göra imorgon! Kram

    SvaraRadera
  2. Det låter smaskens, måste testa detta någon dag. Tråkigt att det blev förkylning igen, krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tigern - Ja den är verkligen vitlöksstinn! Det ångar av mig :) Kram

    Hilde - Det var gott men lite mer krut på kryddorna får det bli nästa gång! Är lite bättre idag, får hoppas att det bara är en släng av något! Kram

    SvaraRadera
  4. Tack snälla! Då är det bara att skriva shoppinglista å kavla upp ärmarna ;)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Bra recept....det ska jag prova någon dag.

    kram! och krya på snoken

    SvaraRadera
  6. Ja det är riktigt gott om man hottar till den! Dessutom har jag en hel vitlöks"stock" som måste börja användas :) Får hoppas det går över (utan antibiotika denna gång) Hittade ett recept på fransk vitlöksoppa under gårdagens receptletning, det kanske kan vara något för förkylningen :)) Kram

    SvaraRadera