Powered By Blogger

tisdag 4 september 2012

Aha

Vaknade tidigt (som vanligt) och gjorde mig lite gott kaffe och hämtade GP. Läser en artikel om ett par kvinnor som bland annat plågas av muskelinflammationer (precis som jag). De undrar om det finns mat som kan lindra dessa problem och det är där mitt aha kommer in i bilden. För valnötter är ett sådant födoämne som är inflammationsdämpande då de innehåller mycket Omega-3. Fet fisk är bra också.


Jag har ju en liten egen ihopsnickrad teori att man blir sugen på det man behöver, kroppen säger till helt enkelt. Och jag har varit helt galen i valnötter senaste tiden och köpt storpack att ha hemma. Så detta var intressant tycker jag. Sedan kanske inte alla sug är bra sug såklart. Godis kan ju vara det vid något akut tillfälle som på jobbet efter mellanmålet, då brukade jag få en dipp och blodsockret åkte ner i tårna som jag återställde med honung i teet, kan ju inte smaska godis i skolan. Annars genererar nog sötsug ännu mer sötsug. Men i övrigt funkar det så himla bra med kroppen och suget :)

Jag visste att Omega-3 var bra för mycket men inte att det hade bevisad inflammationsdämpande effekt. Mer valnötter och fet fisk som makrill, sill och lax blir det framöver helt klart. Goda firrar dessutom :)



 Ja så blev det lite hälsoblogg helt spontant. Men det kommer inte bli någon vana (tror jag) fast jag kan återkomma med rapport om huruvida det hjälpte eller inte :)

I eftermiddag ska jag göra ett nytt uteätningsförsök med syrran. Blev inställt igår pga magattack och sömnbrist. Får hoppas det går bättre idag.

Ha en fin dag!
Kramar!


6 kommentarer:

  1. Vad bra med en sådan aha-upplevelse. Jag tror också på det där med att kroppen säger till vad den behöver. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det är rätt häftigt hur kroppen är funtad :) Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag tror också att vi ska lyssna på kroppen och valnötter det får kroppen gärna ropa högt efter. Kram från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja valnötter är dessutom supergott! Kram

      Radera
  4. Valnötter är mums!

    Själv tar jag magnesiumtabletter lite då och då i en kur. Det hjälper musklerna att återhämta sig och har man brist så fungerar inte den delen. Jag har också väldigt lätt att få muskelinflammation och lever med rädslan att det förvärras hela tiden. Men efter tips från min massör som inte var nöjd med hur musklerna återhämtar sig så har jag börjat med tillskott. Löve it!

    kramar

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Idag bär det iväg till hälsokosten för inköp av både Omega-3 och magnesium. Lika bra att boosta ordentligt nu när jag kör igång. Får komplettera med fisk och valnötter :-) Kramar

    SvaraRadera